סלוגן? בגאלית זה נשמע קולע יותר
סלוגן? בגאלית זה נשמע קולע יותר

הכול החל עם סיסמת הנעה לפעולה, שנועדה לשלהב את הלוחמים בשדות הקרב של סקוטלנד. אז איך התגלגל הסלוגן ממלחמות הגאלים אל המערכה השיווקית של ימינו?

מהו סלוגן, כולנו יודעים: סיסמה פרסומית המלווה מותג, לרוב כטאג-ליין תחת הלוגו או כמשפט קצר וקולע העומד בפני עצמו.

מציאת סלוגן מנצח היא אחד האתגרים המרכזיים בתהליך מיתוג או מיתוג מחדש, לצד עיצוב לוגו ויצירת ניראות נכונה (""Look & Feel).  לעתים כולל הסלוגן את שם המותג ("זה טוב – זה אסם", "רק הליכוד יכול", "בוא לגדול איתנו, בנק הפועלים") ולעתים הוא נבנה כסיסמה ללא שם מותג, המופיעה בצד הלוגו (""just do itשל נייקי, "הכי בבית בעולם" של אל-על, "זה רק נראה יקר" של H&O). יש סוגים שונים של סלוגנים – סלוגן שירות, סלוגן תדמיתי, סלוגן לקידום מכירות ועוד; אבל בשורה התחתונה חשוב רק דבר אחד: הסלוגן צריך למכור – מוצר, שירות, תדמית רצויה או רעיון.

את הסלוגן לא מעמידים לעולם למשפט הזמן, שכן הוא ממציא את עצמו בכל פעם מחדש – בהתאם למוצר, לשירות, לסגנון, לשפה, לקהל היעד, לאופנה ולתקופה. ועדיין, מעניין לדעת מהיכן צמחו שורשיו של המושג הזה.

מסתבר, שמקור המילה הוא בשפה הגאלית הקדומה, המדוברת באירלנד ובסקוטלנד. המילה סלואג(Sluag)  שפירושה צבא או המון רב, והמילה גאירם (Gairm) – "צעקה", חברו אחת לרעותה במשמעות של "צעקת הצבא" או "קריאת ההמון". איך זה קרה? מסתבר שבאותם ימים נהגו להשתמש במונח זה לתיאור קריאותיהם הרמות של החיילים שנכנסו לשדה הקרב. במרבית המקרים, החיילים צעקו באופן אחיד וקצוב את שם השבט שלהם או את השם של מנהיגם, וחזרו על הקריאות בתדירות גבוהה. במאה ה-18 החלו להשתמש במילה "סלוגן" במשמעות של "מוטו", כלומר מילה או סיסמה שאדם, קבוצה או ארגון משתמשים בהן באופן מתמשך כדי להביע עמדה, לסמן מטרה או להעביר מסר.

אז בפעם הבאה שאתם משתמשים במושג סלוגן קולע, תזכרו שזה החל עם חץ וקשת, וגם אם "ירקתם דם" עד למציאת סלוגן מנצח, אפשר לשמוח שזו רק מטאפורה.