מיתוג עסקי בשדה ורדים
מיתוג עסקי בשדה ורדים

"מיתוג הוא מיתוג הוא מיתוג", אמר פרסומאי אמריקני בכיר בראיון עיתונאי, ואי אפשר היה לנתק את האנלוגיה מהאמירה המפורסמת של הסופרת גרטרוד שטיין – "ורד הוא ורד הוא ורד". משפט טריקי-משהו, שלכאורה טוען כי הדברים הם מה שהם ולא יותר מכך – אך באותה נשימה רומז גם את ההיפך: אין סוף אפשרויות טמונות במעגל הזה; אם בפרח הוורד, אם באותה Rose מסתורית ואם בעולם המעשי של מיתוג ותדמיות.

 

השדה שלנו הוא אמנם שדה המיתוג העסקי, ולא שדה פרחים, אבל נראה שדווקא עכשיו, בימים שבהם רוב השיווק נמצא בדיגיטל – ברשתות החברתיות ובפלטפורמות המידע המקוונות – חשוב לומר את הדברים בבירור: מיתוג הוא מיתוג הוא מיתוג. כל פרויקט של מיתוג עסקי – החל ממיתוג מוצר, דרך יצירת זהות עסקית לחברה חדשה ועד לביצוע מיתוג מחדש לחברה ותיקה – חשוב שיושתת על אותם שלושה מרכיבים: קונספט, שפה ובידול.

 

כאשר אנו ניגשים אל מיתוג לעסקים, הכול מתחיל מתפיסה ומרעיון לגבי האמירה הנדרשת מול קהלי היעד של הארגון במעגלים השונים – מעובדים ועד לקוחות. הקונספטהוא התשתית הרעיונית, שעל בסיסה צומחים כל המסרים שהארגון מבקש להעביר. בניית הקונספט נעשית על סמך לימוד מעמיק של החברה, מוצריה, מטרותיה, קהלי היעד שלה, הבעיות והאתגרים שבפניהם היא ניצבת, המתחרים בשוק שבו היא פועלת, האופק שאליו היא מביטה, היתרונות שלה מול מתחריה וכיוצא בזה.

 

השלב השני הוא בניית שפה – שפת מותג שתזוהה עם החברה ותיושם ברבדים השונים. השפה מתחילה בעיצוב לוגו ובבחירת סלוגן, בהחלטה לגבי משפחת צבעים מובילה, קו עיצובי, פונטים וכדומה, ומתייחסת ליישום ה-Look & Feel של החברה במגוון מוצרים – מאתר החברה ועד קמפיין פרסומי על מרכיביו השונים.

 

המרכיב הנוסף, ואולי המאתגר ביותר במשימת מיתוג לעסק או לחברה, הוא הבידול.בעידן שבו יותר ויותר מוצרים דומים זה לזה, שבו ארגונים מתחרים מבוססים על טכנולוגיות דומות ומציעים את אותו שירות ללקוח בהבדלים קטנים בלבד, עולה השאלה כיצד נבדל את המותג שלנו ואיך נשכנע את קהל המטרה שמותג מסוים טוב יותר מהמתחרים. זהו אתגר משולב של קונספט, קריאייטיב וחוויית לקוח, שעליו נרחיב בפעם אחרת.

 

אז מיתוג הוא מיתוג הוא מיתוג – וכמו עם פרח הוורד, או עם אותה Rose של גרטרוד שטיין, אפשר להבין זאת בשני מובנים. הראשון: מיתוג עסקי נכון הוא מיתוג עסקי נכון, על כלליו ועקרונותיו, ולא משנה אם ניישם אותו באתר, בפייסבוק או על גבי פולדר מודפס. והשני: אין גבול לאפשרויות הטמונות בפרויקט מוצלח של מיתוג לעסק, כפי שאין סוף לדימויים ולרעיונות שיכול להעניק לנו המשפט "ורד הוא ורד הוא ורד". השדה, בשניהם, הוא רחב לאין שיעור מסך רעיונותינו.